Zarządzanie czasem w dzisiejszych czasach zyskuje coraz bardziej na znaczeniu. Każdego z nas niejednokrotnie jakiś mądry człowiek ostrzegał słowami „mierz siły ponad zamiary”. W trosce czy może uszczypliwie w stosunku do naszych ambicji, sentencja wyraźnie stawia ostrzegawczy wykrzyknik na każdej stronie wypchanego zadaniami kalendarza. Człowiek ten nie był jednak wystarczająco mądry, aby dawać pouczające rady. Dlaczego? Nie wziął pod uwagę trzeciego czynnika układanki, czyli czasu – to tak naprawdę on rozdaje karty.
1. Człowiek zorganizowany, to człowiek efektywny
Odkąd hobbystycznie i zawodowo zaczęliśmy „uprawiać multi-tasking”, ułożenie planu dnia skomplikowało się na tyle, że potrzebujemy specjalnych umiejętności z zarządzania czasem. Widywałem kpiący uśmiech osób, kiedy wspominałem o słynnym „time management”. Role odwracały się najczęściej, kiedy pierwszy kończyłem projekt i mogłem pozostały czas poświęcić wspólnej prokrastynacji z przyjaciółmi. Użycie metod lokowania zadań na osi czasu to połowa sukcesu. Zanim jednak przejdziemy do kilku ciekawych porad, chciałbym Cię ostrzec.
2. Doba ma tylko 24 godziny
Niezależnie od techniki zarządzania, doba niezmiennie będzie mieć 24 godziny. Można kserować w nieskończoność tę samą kartkę z kalendarza, ale przez to czasu nie przybędzie – możesz mieć tylko więcej papieru na notatki.
3. Wybierz najpierw to, co da Ci największy efekt
Słyszałeś kiedykolwiek o Zasadzie Pareto? Z pewnością tak! Pytanie tylko, czy faktycznie rozumiesz jej sens – 20% przyczyn generuje 80% skutków, tak samo 20% czasu poświęconego na pracę daje 80% rezultatu. Klucz tkwi w tym, abyś samodzielnie wybrał swoje najlepsze 20% i ulokował tam najistotniejsze zadanie.
4. Od największego do najmniejszego
Przyznasz mi z pewnością rację, że łatwiej zaplanować w ciągu dnia pisanie krótkiego maila niż szkicowanie projektu angażującego kilkanaście osób. Przyczyną jest oczywiście poświęcony na zadanie czas i stopień zaangażowania. Nie potrzeba już chyba więcej słów, poniższe nagranie wyjaśnia wszystko.
5. Czyste biurko to czysty umysł
Nic nie przeszkadza bardziej niż otoczenie, które w swojej prostocie jest ciekawsze niż praca. Czyste biurko gwarantuje czysty umysł, ale to nie koniec. Wyłącz dźwięk w telefonie, zamknij kartę z Facebookiem, odetnij się od wszystkiego, co nie jest związane z zadaniem. Oszczędzisz w ten sposób mnóstwo czasu.
Zarządzanie czasem jest świetne, ale gdzie to szczęście?
Zarządzanie czasem to coś, co każdy z nas powinien opanować. Czas jest nam potrzebny. Nie żyjemy jeszcze w erze robotów, musimy się regenerować, spełniać marzenia i przede wszystkim dbać o relacje z bliskimi – właśnie tutaj znajdziesz szczęście. Jeśli liczysz czas to znaczy, że jesteś odpowiedzialny.
Nie daj sobie wmówić, że nie możesz liczyć i mieć jednocześnie.
AUTOR: SŁAWOMIR ŁUDZIK