fbpx

Jak naprawić błędy popełnione w pracy?

Bądźmy szczerze: wszyscy popełniamy błędy — zwłaszcza w pracy. Niektóre z nich są normalne podczas procesu uczenia się – z reguły łatwe do naprawienia i wybaczenia. Jednak niektóre mogą naprawdę uprzykrzyć życie.

Historia z prawdziwego zdarzenia: Stażysta w pewnej firmie został odrzucony z grona kandydatów w firmie konsultingowej po tym jak zniesławił dobre imię firmy, w której odbywał staż. Co dokładnie zrobił? Podczas całonocnej imprezy firmowej postanowił zrobić sobie krótką przerwę i zataczając się w korytarzu hotelowym próbował dostać się do windy, gdzie natychmiast zasnął – oczywiście w koszuli dużym z firmowym logo. Następnego zastano go w tej kompromitującej sytuacji przez jednego z pracowników korporacji.

Podczas gdy niektóre błędy są naprawdę godne potępienia i mogą pogrążyć karierę – większość z nich można naprawić. Ratowanie swojego dobrego imienia wymaga pewnego wysiłku – jednak porównując go do perspektywy zmiany nazwiska i opuszczenia kraju, może wydać się to naprawdę wykonalne. Oto sześć kroków, które możesz podjąć, jeśli chcesz naprawić swoje błędy zawodowe, odbudować reputację i powrócić do normalnych obowiązków.

Ocena sytuacji

Zanim zaczniesz naprawiać sytuację, zorientuj się, czy Twój błąd polegał głównie na urażeniu kogoś czy zniszczeniu reputacji.

Łatwiej powiedzieć niż zrobić – zwłaszcza jeśli stale jesteś zaplątany w sytuację. Spróbuj zrobić krok wstecz, porozmawiaj z zaufaną osobą i podsumuj wszystko, co wiesz na temat wszystkiego, co się wydarzyło. Twoim głównym celem jest oddzielenie faktów od opinii – zwłaszcza swoich.

Zajęcie się emocjonalnymi aspektami popełnionych błędów jest istotnym elementem rozwiązania całej sytuacji. Być może będziesz musiał trochę nad tym popracować – pamiętaj jednak, żeby zrobić wszystko, co konieczne by poradzić sobie z przykrymi konsekwencjami.

Stan faktyczny

Kiedy zrozumiesz już wszystkie przyczyny i aspekty sytuacji, nadszedł czas, aby być całkowicie szczerym w odniesieniu do tego, co się stało. Wszystko, co się dzieje ma swoje przyczyny. Nie wszystko możesz kontrolować, ale z reguły współtworzysz wszelkie sytuacje. To jest właśnie czas, by przyznać się do winy. Ukrywanie się lub zrzucanie odpowiedzialności tylko pogarsza sytuację.

Oto kilka pytań, które pomogą ci w analizie problemu:

  • Co możesz kontrolować?
  • Za co jesteś odpowiedzialny na swoim stanowisku?
  • W jakich sytuacjach możesz mieć wpływ na bieg wydarzeń?

Przeproś i napraw

Możesz zastanawiać się „Czy to naprawdę konieczne?” Tak, konieczne. Jest to kluczowy element naprawy Twojej reputacji. Przepraszaj tak, żeby inni wiedzieli, że jest to szczere i bezpośrednie. Przepraszanie nigdy nie jest zabawą. Czasem wymagają schowania dumy do kieszeni, zwłaszcza te publiczne. Niemniej jednak, nie możesz pominąć tego kroku.

Nieszczere przeprosiny mogą nawet pogorszyć sytuację, dlatego dobrze przemyśl, co chcesz powiedzieć. Większość przełożonych łatwo odróżni ton głosu, który wyraża prawdziwą skruchę od wycedzonego z niechęcią „przepraszam”.  Unikaj zaczynania od „Przykro mi, ale…” – będzie to bardzo wyraźna próba uniknięcia odpowiedzialności. Nie tłumacz się i nie obarczaj winą innych; po prostu przyznaj, że popełniłeś błąd i zapewnij, że w przyszłości będziesz radził sobie z podobnymi sytuacjami inaczej. Oto dwa przykłady:

  • „Przepraszam, że nie dotrzymałem terminu. Zdaję sobie sprawę, że źle odbija się to na pracy całej firmy i czuję się fatalnie, że Was zawiodłem. Mogę dokończyć swoją część na jutro – czy będzie ok? Może wolisz jednak zobaczyć wersję roboczą?”
  • „Przepraszam za swoje zachowanie wobec klienta. To, co powiedziałem było nieprofesjonalne i mogło kosztować firmę utratę ważnego kontraktu. W kolejnych sytuacjach postaram się zachować chłodną głowę. Czy chciałbyś żebym zadzwonił do klienta i przeprosił go?”

Jak widać na powyższych przykładach, czasami same słowa nie wystarczą, aby naprawić szkody. Być może konieczne będą dodatkowe kroki np. dodatkowe godziny pracy w celu nadrobienia zaległości. Przygotuj rozwiązanie i upewnij się, że dotrzymasz obietnicy. Jeśli będzie potrzebna pomoc członków zespołu, zaproponuj im przygotowany wcześniej plan działania.

Ucz się na błędach

Poszukaj podobieństwa między sytuacjami, w których popełniasz błędy. Co powoduje, że lepiej lub gorzej radzisz sobie z obowiązkami? Być może odkryjesz, że jesteś bardzo wrażliwy na krytykę, a podczas stresujących sytuacji Twoja cierpliwość łatwo się wyczerpuje. Możliwe, że potrzebujesz poprawić umiejętność zarządzania czasem – przeładowanie obowiązkami kilkukrotnie doprowadziło Cię już do niepowodzeń, niedotrzymanych terminów, a w efekcie rozczarowania kierownictwa.

Przeanalizuj dokładnie cały obraz sytuacji i określ nawyki, których zmiana może prowadzić do osiągnięcia lepszych wyników. Rozwiązanie może być proste: słodka przekąska przed spotkanie poprawi Twój nastrój i być może łatwiej będzie z dystansem podejść do wyolbrzymionych wymagań klienta.

Nie rozpamiętuj

Poważne potraktowanie błędu i wyciągnięcie wniosków to jedno, a odpowiedni dystans do całej sytuacji to drugie. Przejdź do dalszych obowiązków i zajmuj się należycie wszystkimi bieżącymi sprawami.

Dbaj o markę osobistą

Odpowiedzialność  za swój wizerunek w branży jest pracą na pełny etat i pod wieloma względami może nadawać kształt Twojej karierze. Dobrym pomysłem jest aktywne zarządzanie swoimi mediami społecznościowymi. Każdy z nas słyszał radę: „Jeśli wstydziłbyś się zrobić to przed swoimi rodzicami lub szefem – najlepiej nie rób tego wcale.” Zarządzając swoim wizerunkiem w sieci, postępuj zgodnie z tą zasadą, a z pewnością wielokrotnie zaoszczędzisz sobie kłopotów.

Oprócz codziennego podążania za internetowym savoir-vivre traktuj każdy dzień w pracy jako okazję do pielęgnowania swojej marki osobistej. Nie ma czegoś takiego jak „nieważny projekt” czy „bezsensowna rozmowa z klientem”. Traktuj każde zadanie z równą powagą. Twoja reputacja z pewnością budowana jest w oparciu o wielkie osiągnięcia, ale jej trzon stanowią właśnie codzienne zadania – nie lekceważ ich.