Zdarzyło Ci się kiedyś pracować w zespole, w którym wszyscy mieli te same pomysły? W którym każdy się z każdym zgadzał i wszystko szło bezproblemowo? W teorii wydaje się to sytuacja idealna. Pomyślmy jednak, jak wiele wspaniałych pomysłów w ogóle nie jest wypowiadanych tylko dlatego, że boimy się naszych odrębnych opinii.
Harvard Business Review cytuje pewne badanie, które pokazuje, że firmy mają o 35% wyższy średni dochód, jeśli zespoły w nim pracujące są zróżnicowane pod względem rasy, a o 15% jeśli są w nim osoby obu płci. Siła zespołu oparta jest przede wszystkim na różnych umiejętnościach, doświadczeniach i środowiskach, z jakich pochodzą członkowie.
Można też wysnuć dość odważny wniosek: jeśli wszyscy w Twoim zespole myślą tak samo, to wcale tego zespołu nie potrzebujesz. Jeżeli nikt nie przedstawia nowych pomysłów – po co organizować spotkania? I co na nich omawiać? Aby zbudować zespół, który będzie nie tylko spójny, ale i produktywny należy zachęcać wszystkich jego członków do dzielenia się opinią i wyrażania konstruktywnej krytyki. Rezultat? Nowe, świeże, wspaniałe pomysły.
Nie bój się zakwestionować status quo
„Różnorodność myśli to tak naprawdę wypowiadanie swoich własnych myśli, pokazanie swojej wyjątkowości i patrzenie na wszystko ze swojej perspektywy. Myślę, że właśnie to sprawia, że dana koncepcja jest wartościowa” – mówi specjalista ds. strategii i planowania w New York Life. To dlatego tak ważne jest, aby myśleć o różnorodności w szerszym tego słowa znaczeniu. Chodzi o unikalne pomysły, które ludzie wnoszą na bazie swoich wcześniejszych doświadczeń.
Zachęcaj ludzi do dzielenia się historiami, które mogą dotyczyć w jakiś sposób pracy, którą właśnie wykonujecie. Być może ktoś zajmował się podobnymi zadaniami w poprzedniej firmie. Może ktoś z Was ma doświadczenie w marketingu i zdolność patrzenia na sprawy z perspektywy konsumenta. Aktywnie poszukuj informacji feedbacku nie tylko ze strony szefa i swojego zespołu, ale także od kolegów z innych działów.
Siła perspektywy
Siłą napędową zespołu jest zdolność jego członków do współpracy, stałego wyrażania swojego zdania i ciągłego poszukiwania innowacji. Dobre funkcjonowanie Twojej grupy roboczej to znacznie więcej niż wpadnięcie na pomysł i przedstawienie go innym. Ważna jest umiejętność słuchania opinii innych i akceptowania zmian. Nie możesz stale myśleć: „To mój sposób był najlepszy, ja miałem rację”. Miej swoje poglądy, ale w odpowiednim momencie zaakceptuj inną niż Twoja opcję.
Nie czujesz się pewnie w wyrażaniu własnego zdania? Spróbuj tego!
Przygotowaliśmy dla Was kilka szablonów, które pomogą Wam odpowiednio wypowiadać swoje opinie.
– „Myślałeś może o zrobieniu/spróbowaniu/użyciu … zamiast …? Z mojego doświadczenia … działa lepiej, ponieważ…”
– „Czy możesz wyjaśnić, co skłoniło Cię to takiej decyzji? Chcę się upewnić, że dobrze zrozumiałem Twój pomysł”.
– „Myślałeś może o zasięgnięciu opinii u kogoś z zewnątrz? Doświadczenie [tytuł, stanowisko pracy] mogłoby być dla nas przydatne”
Zachęcaj do rozmowy
Naucz się działać tak, abyś nigdy już nie wyszedł z żadnego zebrania sfrustrowany, że każdy jedynie kiwa głową i zgadza się na wszystko, nie oferując nic od siebie. Dziel się swoimi pomysłami by dać innym szansę na dyskusję i własne sugestie. Pozwala to uniknąć stania w tzw. martwym punkcie i daje komuś (być może do tej pory nieśmiałemu i niepewnemu) poczucie komfortu w wyrażaniu swojego zdania.
Wyślij do zespołu wiadomość o takiej treści:
Cześć!
Zanim jutro się spotkamy chciałbym podzielić się z Wami pomysłem, który planuję jutro omówić. [Tutaj opisz go i uzasadnij]. Chciałbym usłyszeć od Was jutro opinie na jego temat, bo jak wiecie bardzo doceniam pracę zespołową. Zapraszam Was na jutrzejsze spotkanie z wszystkimi sugestiami – zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi.
Dziękuję i do zobaczenia!
Próbowałeś wszystkiego, a mimo to na każdym zebraniu wciąż słychać świerszcze?
Odważne prezentowanie swojego zdania to umiejętność, którą można (i należy!) doskonalić. Porozmawiaj z pracownikami działu HR o możliwości przeprowadzenia warsztatów obejmujących taki trening. Dla niektórych może być to odczuwane jako zbytnia bezpośredniość i brak kultury osobistej, ale nie można zaprzeczyć, że swobodna wymiana zdań między członkami zespołu jest bezcenna dla rozwoju Twojej firmy.