Przedstawiamy trzy wskazówki, które pomogą zwalczyć wysoki stres u pracowników i poprawić ich ogólne samopoczucie.
1. Równowaga między życiem prywatnym a zawodowym.
31% ankietowanych pracowników uważa, że zachowanie odpowiedniej równowagi między życiem prywatnym a zawodowym jest głównym czynnikiem motywujących ich do pracy. Mimo to wciąż ¼ specjalistów jest niezadowolona z tej kwestii. Podkreślają, że obecna kultura bycia „zawsze w pracy” odbiera im możliwość przestoju w pracy.
Dostępność zaawansowanych technologii znacząco przyczyniła się do zaburzenia tej równowagi eliminując powszechnie stosowaną koncepcję pracy między 9.00 a 17.00.
Pracownicy mogą być online o każdej porze i w każdym miejscu, co znacznie utrudnia odcięcie się od pracy. Specjaliści HR stoją przed wielkim wyzwaniem, jakim jest zapewnienie odpowiedniego balansu między pracą a życiem prywatnym.
2. Bądź elastyczny
Innym sposobem na zachowanie równowagi jest zachęcanie do pracy w elastycznym wymiarze godzin. 29% pracowników uznaje za priorytet pracę elastyczną. Oferowanie takiej możliwości przez pracodawców pokazuje też wysoki poziom zachowania między pracownikiem a pracodawcą, co ma kluczowe znaczenie w zadowoleniu z miejsca pracy.
Aby zwiększyć elastyczność dział HR powinien dążyć do wprowadzenia polityki pracy uwzględniające zewnętrzne zobowiązania pracowników takie jak np. opieka nad dziećmi.
3. Nagradzanie
Świadczenia pracownicze mające na celu długoterminową pomoc finansową, są kolejnym czynnikiem motywującym pracowników. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ pracownicy – zwłaszcza przy obecnej tendencji do wzrastającego wieku emerytalnego – poszukują pewności zatrudnienia i stabilności finansowej. Niezależnie od tego, czy chodzi o hojny pakiet emerytalny, bony na opiekę nad dzieckiem czy samochód służbowy.
Nie ulega wątpliwości, że dobre samopoczucie wpływa na motywację i zaangażowanie pracowników, a jego brak może prowadzić do spadku wydajności, przeciążenia pracowników i spadku zysków firmy. Koncentrując wysiłki na dobrobycie pracowników, mogą oni rozwijać się i osiągać maksymalny potencjał – co ważne jest zarówno dla ich własnego sukcesu, jak i dla szeroko rozumianej działalności gospodarczej.